۱۳۹۴ دی ۱۷, پنجشنبه

بابك خرمدين





بابك خرمدين
او رهبر جنبشي است كه بر ضد ظلم و ستم عباسيان قيام كرد و تبديل به اسطوره يي براي ايرانيان در مبارزه با ظلم و استبداد شد.

قلعه بابك
بابک در روستای بلال‌آباد در حومه اردبیل متولد شده بود.نام پدرش مرداس و نام مادرش ماه رو از اهالي آذربايجان بود.جاويدان بن سهرك روزي در مواجهه با او از وي و هوش و كارداني اش متعجب شده و او را با اجازه ي مادر به همراه خود برد.جاويدان  رهبر خرميان بود. پس از مرگ جاويدان، بابك به رهبري اين جنبش ميرسد.
بابك پس از آنكه به جانشيني جاويدان درآمد، در سال 195 خورشيدي قيام بر عليه عباسيان را آغاز كرد. او و پيروانش معتقد بودند كه ابومسلم نمرده است و روزي بازگشته و عدالت را در جهان برقرار مي كند.هدف بابك رهايي ايران از ستم عباسي و برقراري عدل و داد بود.مبارزه ي  او بيش از بيست سال به طول انجاميد و سرخ جامگان به رهبري او رشادت هاي بسياري در سراسر امپراطوري خليفه به خرج داده و تبديل به بزرگترين تهديد وي شده بودند.
بازسازي قتل بابك
 سرانجام با خيانتي كه حاكم ارمنستان به او كرد توسط افشين، از سرداران سپاه خليفه اسير شده و به بغداد تحويل شد. خليفه كه از دستگيري قهرماني چون بابك بسيار خوشحال و بر خود مغرور بود بابك را با لباسي محقر در شهر چرخاند و مدتي بعد در تاريخ 17 دي 216 خورشيدي وي را به قتل رساند. در مراسم مرگ او در ابتدا دست و پاي او را به آرامي بريده و سپس جنازه ي مثله شده ي او را در سامرا به دار آويختند. گفته ميشد كه بابك تا آخرين لحظات مرگ خود را نباخته  و استوار مانده بود.
بازديد مردم از قلعه بابك
قلعه بابك درآذربايجان شرقي هر ساله محلي براي گردهمايي ايرانيان عدالت جوست و البته هميشه با مخالفت هاي حكومت آخوندي و اذيت  و آزارهاي او مواجه ميشود.








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر