۱۳۹۴ مهر ۳, جمعه

#تهران #ایران جمع آوري هزاران امضا از آقايان براي رفع ممنوعيت سفر زنان بدون اجازه ي شوهر


جمع آوري هزاران امضا از آقايان  براي رفع ممنوعيت سفر زنان بدون اجازه ي شوهر


 محرومیت نیلوفر اردلان، کاپیتان تیم ملی فوتسال کشور از حضور در مسابقات آسیایى، این فرصت را فراهم کرده که فعالان زنان ایرانی با استفاده از آن به قانونی که خروج زنان متاهل از کشور را منوط به اجازه شوهر می‌کند، اعتراض کنند. چرا كه اين قانون زنان را مجحور و غير مسئول ميداند و يك قانون كاملا زن ستيزانه است كه مغاير با قوانين حقوق بشري  و حقوق زنان است.
به دلیل وجود این قانون زن ستيزانه ، نه تنها زنانی که در داخل کشور هستند برای خروج از کشور و صدور گذرنامه نیاز به اجازه همسران‌شان دارند و گاه از سفرهای حرفه‌ای و تحصیلی خود باز می‌مانند، بلکه بسیاری از زنانی که در خارج از ایران هستند به دلیل تهدید همسران‌شان به ممنوع‌الخروج کردن آن‌ها، جرات بازگشتن به کشور را ندارند.
فعالان زنان طي نامه‌ای خطاب به الهام امین‌زاده، معاونت حقوقى رئیس جمهوری نوشته‌اند و در آن از او خواسته‌اند که «با توجه به مسئولیت خود به عنوان معاون حقوقی ریاست جمهوری، برای لغو نیاز به اذن شوهر برای خروج زنان از کشور در ماده ۱۸ و ۱۹ قانون گذرنامه که آنان را در زمره افراد صغیر و محجور قرار داده است، تلاش کنید تا قانون، زمینه ساز نقض اصل برابری زنان و مردان مندرج در قانون اساسی نباشد.» تاکنون هزاران امضا در اعتراض به قانونی که خروج زنان متاهل از کشور را منوط به اجازه شوهر می‌کند جمع‌آوری شده است.
در این نامه تاکید شده که محدودیت خروج زنان متاهل از کشور و لزوم اذن شوهر براى این امر (مصوب سال ۱۳۵۱)، ریشه در باورهاى سنتى‌اى دارد که مردان را محق و ملزم به کنترل همسرشان مى‌داند و در حال حاضر متناسب با فضاى فرهنگى جامعه و نیاز امروز زنان نیست.
در بخش دیگری از نامه فعالان حقوق زنان آمده که با توجه به اصول قانون اساسى درباره برابری زن و مرد در مقابل قانون، و «حق آزادی حرکت» و «عبور و مرور آزادانه» که یکى از حقوق بشر مندرج در اعلامیه جهانى حقوق بشر است و پایبندی به آن از تعهدات بین المللی کشور است، ممنوع‌الخروج شدن زنان بدون راى دادگاه، نقض آشکار حقوق بشر زنان است.
ولي كيست كه ندادند زناني كه هم اكنون در مناسب اين چنيني و مجلس و ... هستند همگي تيغه ي چاقوي متحجران حاكم را تيز ميكنند و خود باعث و باني شدت سركوب بر روي زنان و دختران مهين هستند و اصولا اين زنان نمايندگان زنان ايران محسوب نميشوند ، بلكه براي بدست آوردن اسم و رسم و جاه و مقام همسو با دولتمردان عقب افتاده ي حاكم سخن ميگويند.

اين زنان دولتي ، نماينده ي مردان ستمگر و زورگو هستند  نه زنان!! 
iran #تهران #ایران 
#قوچان #بلوچستان #بندرعباس #کرمان #مهاباد #اهواز #اراک  #تهران #کرج #اصفهان #کرمانشاه #شیراز #تبریز #رشت#آبادان #اردبیل #مهاباد #سنندج #زاهدان #ایران #شیراز #تهران  #اصفهان #مشهد #تبریز #قزوين، #تنكابن #ایرانشهر #ساری #خوزستان #دزفول
#استان #دماوند #شهرستان #اسلامشهر #شهرستان  #فیروزکوه #پردیس #ری #رباط‌کریم #شمیرانات #ورامین #پاکدشت #شهریار #ملارد #قرچک 
#ايران #استان_تهران #دماوند #اسلامشهر #شهرستان  #فیروزکوه  #پردیس #ری #رباط‌_کریم #شمیرانات #ورامین #پاکدشت #شهریار #ملارد #قدس #بهارستان #قرچک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر