۱۳۹۴ خرداد ۲۰, چهارشنبه

ایران - وزش شدید توفان شن در استان سیستان و بلوچستان مردم را خانه نشين كرد

ایران - وزش شدید توفان شن در استان سیستان و بلوچستان مردم را خانه نشين كرد


بنا به گزارش رادیو آلمان، بسیاری از مردم سیستان سه‌شنبه (۱۹ خرداد / ۹ ژوئن) ترجیح داده‌اند از خانه‌های خود خارج نشوند و با وجود گرمای بیش از ۴۰ درجه برای در امان ماندن از خاک و شن، درها و پنجره‌ها را به روی طبیعت ببندند .وزش شدید توفان شن مانع جریان عادی زندگی در منطقه سیستان شده است. غلظت گرد و خاک در این منطقه به ۲۵ برابر حد مجاز و هشت برابر حد بحرانی رسیده است.
به دلیل تراکم گرد و غبار بر اثر وزش طوفان شدید شن حداقل شعاع دید افقی در سیستان به ۵۰ متر رسیده است.
توفان شن در سیستان از روز دوشنبه (۱۸ خرداد) آغاز شده است. اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده که روز سه‌شنبه سرعت توفان به ۱۱۵ کیلومتر در ساعت رسیده است.
طبق پیش‌بینی اداره هواشناسی مزبور، از بعدازظهر سه‌شنبه از شدت توفان گرمسیری در منطقه سیستان کاسته شده، اما نواحی شرقی سواحل سیستان و بلوچستان در فاصله بعداز ظهر تا شامگاه سه‌شنبه با توفان شن مواجه خواهند بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا دو، سه روز دیگر بیشتر نقاط دریای عمان توفانی شود.
گفتنی است که توفان شن هر سال موجب بیماری تنفسی شمار زیادی از مردم منطقه می‌شود. از همین رو، دانشگاه علوم پزشکی زابل روز سه‌شنبه اعلام کرده که همه بیمارستان‌های منطقه سیستان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا به بیماران تنفسی کمک کنند.
قرار گرفتن ده استان پهناور کشور در مسیر تبدیل به مناطق کاملا "بی‌آب"، کم‌آبی مفرط نیمی از دشت‌های ایران و افزایش میزان فرسایش خاک ناشی از بیابان‌زایی شرایط را برای گسترش توفان‌های شن در کشور آماده می‌کند. دامنه این توفان‌ها به کرمانشاه و حتی به تهران رسیده است. شک نیست در چنین شرایطی کشور ایران نیاز به مسئولان و کارشناسانی دلسوز با مدیریت و دانش کافی در جهت مقابله با رویدادهای بغرنج و جلوگیری از ایجاد چنین شرایط مشابهی را ایفا می کنند اما متاسفانه کارگزاران نظام با سیاست های کثیف دزدی و چپاول و خیانت و جنایت، خود از اصلی ترین منبع ایجاد مشکل و بحران برای کشور هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر