۱۳۹۴ تیر ۲۹, دوشنبه

#ایران - قیام سی تیر مردم ایران در حمایت از مصدق




#ایران - قیام سی تیر مردم ایران در حمایت از مصدق

«روز 30 تیر1331 روز تجلی اراده مردم ایران
در آنروز مردم ، بر ننـگ تسلیم پیروز شد
در آینده از این روزهای طلایی بسیار خواهیم داشت»



 




 





 
در تاریخ مردم میهن ما روزهای فراموشی ناپذیر مختلفی به ثبت رسیده که روزهای سرنوشت ساز محسوب می شوند روزهایی که عموم مردم ما در غمها و شادیهای آن با یکدیگر سهیم بوده اند . روز 30 تیر 1331 از جمله یکی از همین روزهاست .روزی که مردم ایران یکپارچه بپا خاستند و در برابر دیکتاتوری سلطنتی یکصدا خواستار بازگشت دکتر مصدق پیشوای نهضت ملی و نخست وزیر تنها حکومت ملی ایران شدند. مردم غارت شده یی که بر روی دریای نفت زندگی می کردند اما حاصل رنجشان را قدرتهای استعماری و دربار وابسته به آنها یه یغما می بردند و مردم ایران در فقر جانکاهی به سر می بردند.
مصدق کبیرخود درباره قیام 30 تیر مردم ایران گفت :
« روز سی ام تیر در تاریخ مبارزات ممتد ملت ایران فراموش نشدنی نیست زیرا در این روز تمام افراد ملت از هر طبقه و مقام در مقابل تحریکات اجانب یکدل و یک زبان قیام و اقدام کردند».
یادواره قیام 30 تیر را با نقل جملاتی چند از سخنان تاریخی دکتر مصدق پیشوای نهضت ملی و ضد استعماری مردم ایران در بزرگداشت قیام قهرمانانه 30 تیر:
«در این روزتاریخی، عده یی از گرامی ترین فرزندان ما به افتخار شهادت نائل شدند و با خون پاک خود نهال آمال ملت را آبیاری کردند تا به همت آیندگان، روزی بارور و سایه گستر شود و ملت ایران از نعمت امن ، آسایش و استقلال واقعی و آزادی حقیقی برخوردار گردند ».
« ما نباید زندگانی را به هر صورت و کیفیت که به ما عرضه می شود دوست بداریم و بدان قانع و خرسند باشیم. اگر زندگانی توأم با آزادی و استقلال نباشد به قدر پشیزی ارزش نخواهد داشت. برای رسیدن به این هدف عالی، تاریخ زندگانی ملل بزرگ عالم شاهد مبارزات و مجاهدات و گذشتها و فداکاریهاست. سرنوشت ملت ایران نیز در طول تاریخ خود همواره با این گونه محرومیتها و مصائب توأم بوده است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر