۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

نگاهی به وضعیت حقوق بشر ايران در مرداد ۹۴



نگاهی به وضعیت حقوق بشر ايران در مرداد ۹۴




آنچه که در اين گزارش ميخوانيد ذره ي كوچكي از واقعيتهاي ميهن اسير ما ايران است، كه به دليل عدم اجازه فعالیت گروه های مستقل مدافع حقوق بشر در داخل كشور نمی تواند بازتاب دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد و واقعيت بسيار بسيار فراتر از اينهاست.  
اعدام و احكام اعدام جوانان و دگر انديشان
از ابتداي ماه  مرداد ،  نقض حقوق بشر در ایران روند چشمگیری داشته است، اولین هفته این ماه با اعدام ۲۲ نفر در شهرهای ایلام، کرج (قزلحصار) و زندان ندامتگاه مرکزی کرج و زندان شهاب کرمان آغاز گردید تا تا نشانه ای شود از آغاز نامیمون این ماه برای جامعه حقوق بشری ایران. متاسفانه در مرداد ماه ۹۴ تعداد بسیاری از زندانیان اعدام شدند. از برجسته ترین گزارشات اعدام در این ماه باید به اعدام سه تن در ملأ عام در کرج، اعدام یک زندانی در اقلید در ملأ عام، اعدام سه زندانی در رفسنجان اشاره کرد که اغلب این اعدام ها مخفیانه و بدون پوشش رسانه های دولتی انجام شد.
یکی از مورد توجه‌ترین و بحث‌برانگیزترین گزارشات در این زمینه، اعدام بی خبر و بدون آخرین ملاقات سیروان نژاوی زندانی سیاسی زندان تبریز بود..
در گزارشی احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، از مقامات ایران خواست تا فورا حکم اخیر اعدام “محمدعلی طاهری”، بنیانگزارعرفان حلقه “عرفان کیهانی”، را متوقف کنند.
همچنین سازمان عفو بین‌الملل، با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام سالار شادی‌زادی هشدار داد و از مقام‌های ایران خواستار لغو فوری حکم اعدام او شد.
سركوب اقليتهاي مذهبي
تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های ملی و دینی ادامه داشت،  از جمله گزارشی از بازداشت و بی خبری از سرنوشت سه دگراندیش مذهبی در این رسته منتشر گردید. بر اساس این خبر سه تن از دگراندیشان مذهبی به نام های پیمان فتاحی، مرتضی رسولیان و امیررضا الماسیان ساعت ۲۳:۳۰ جمعه ۱۶ مرداد ماه در مهرشهر کرج بازداشت شدند.
در همین رسته شهروندان بهایی همچنان در معرض نقض حقوق بشر قرار گرفتند، از بارزترین گزارشات این تضییع حقوق باید به گزارش نفرت پراکنی علیه بهائیان؛ شعار مرگ روی دیوار شهروندان اشاره کرد.

در ادامه فشار‌ها و آزار دگراندیشان در ایران تعدادی از نوکیشان مسیحی در کرج بازداشت شدند. دست کم هشت تن از اعضای یک کلیسای خانگی در کرج توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. وضعیت کشیش سعید عابدینی نیز در زندان گوهردشت کرج همچنان نگران کننده اعلام شد.
نقض حقوق كودكان
درزمینه حقوق کودکان ،  یکی از برجسته‌ترین آن‌ها گزارش مرگ کودک کارتن خواب زیر چرخ های نیسان بود. در همین ماه یک کارشناس و مدرس دانشگاه کردستان مدعی شد ۳۷ درصد مصدومین انفجار مین در استان کُردستان کمتر از ۱۵ سال سن دارند.
حقوق زنان
زنان ایرانی همچنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پراهمیت‌ترین گزارشات نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان به افزایش مراجعه زنان کارتن خواب به مراکز بازپروری، تصویب جریمه برای کشف حجاب در خودرو میتوان اشاره داشت. همچنين اسيد پاشي در شهرهاي كردستان نيز افزايش يافته بود.
علاوه بر اين دستگيري تعداد زيادي از دانشجويان دختر و زن كه در اعتراض به حكم اعدام آقاي محمد علي طاهري تجمع كرده بودند نيز جزو خبرهاي اين ماه بود.
کسر حقوق به دلیل بدحجابی خانمها در ادارات هم جزو خبرها بوده است.
احضار نسرین ستوده به دادسرای اوین را نیز باید در زمره پرتوجه ترین گزارشات مردادماه دانست.
ساير موارد نقض حقوق بشر و سركوب
بازداشت یک جوان به اتهام توهین به خامنه اي، توقیف یک تئاتر به دلیل پوشش بازیگر زن  .
اقدام به خودسوزی کارگر شهرداری ملارد به خاطر پرداخت نشدن حقوق

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر