۱۳۹۴ شهریور ۴, چهارشنبه

من اگر کافر و بی دین و خرابم، به تو چه؟


دوستان عزيز شعر سيمين بهبهاني را حول سركوب و گرفتن آزادي هاي فردي و اجتماعي را بخوانيد


من اگر کافر و بی دین و خرابم، به تو چه؟
من اگر مست می و شرب و شرابم، به تو چه؟
تو اگر مستعد نوحه و آهی، چه به من؟
من اگر عاشق سنتور و ربابم، به تو چه؟
تو اگر غرق نمازی، چه کسی گفت چرا؟
من اگر وقت اذان غرقِ به خوابم، به تو چه؟
تو اگر لایق الطاف خدایی، خـوش باش!!ا
من اگر مستحق خشم و عتابم، به تو چه؟
دنیـا گر چه سراب است به گفتار شما
من به جِد طالب این کهنه سرابم، به تو چه؟
تو اگر بوی عرق میدهی از فرط خلـوص
و مـن ار رایحـهٔ مثل گلابم، به تو چه؟
تو اگر جرعه خور بادۀ کوثر هستی!!ا
من اگر دردکش بادۀ نابم، به تو چه؟



حال در همين خصوص شعر آقاي صادق.ع.بیقرار" به متحجرين حاكم  و هرزه اي كه بخاطر همين شعر سيمين بهبهاني او را به مجازات و زندان تهديد كرده بودند هم بسيار جالب است  

 کفر و بی دینیِ سیمین و من و آن، چه به تو؟
شهوت زاهـد مغرور، به تو مربوط است
اگر از ساز نداری دل خوش، خب تو نرقص
رقصِ با سازِ خودت جور، به تو مربوط است
مستی و عیش و کمی باده تو را حاجت نیست
کِیف با منقل و وافـور، به تو مربوط است!!ا
اگر از شعـر رسد بارش طـوفـان بلا
مردن و خفتنِ در گور، به تو مربوط است
قصـهٔ نوح نبی، وَهـمِ قشنگیست ولی
قصهٔ "هاله ای از نور"، به تو مربوط است!!ا
ریش در ریش، به اندیشـهٔ ما زخم زدید
ملّتی گُنگ و کَر و کور، به تو مربوط است!!ا
در و دربار که دستِ تو و همکیشان است
نوکر و ناظر و منظور، به تو مربوط است!!ا
سي و پنج سال شده کشتی این جامعه غرق
قایق صید و پُر از تور، به تو مربوط است
تو که بیزار ز چنگی و ربابی، چه به من؟
به عزا، عرعرِ شیپور، به تو مربوط است!!ا
من اگر خانه بمیرم چه به تو؟ در کوچه
کشتن مردم رنجور، به تو مربوط است!!ا
دین تو داده اجـازه که دخالت بکنی؟
دخل در مقبره و گور، به تو مربوط است!!ا
امر معـروف تـو از ظلم و رياست بودت
رسم سركوب خلائق ، به شما مربوط است!!ا


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر