۱۳۹۴ شهریور ۸, یکشنبه

چرا در قرن بيست و يكم و عصر آگاهي ها نيمي از جامعه ي ایران، در نابرابری و یکسان نبودن حقوق شهروندي بسر ميبرد؟


 #ایرانچرا در قرن بيست و يكم و عصر آگاهي ها نيمي از جامعه ي ایران، در نابرابری و یکسان نبودن حقوق شهروندي بسر ميبرد؟

زنان ميهن ما، از دیرباز دوشادوش مردان در گردش جامعه ی حاضر بوده اند اما این نیروی عظیم کار و حرکت، با وجود دارا بودن توانمندی های بسیار، با نگاه سنگین جنسیتی و نابرابری از سوی مردسالاران حاكم به کناری رانده شده اند. زنان نه تنها از محدودیت های فضای کاری رنج می برند بلکه نابرابری حقوق و مزایا با وجود کار یکسان دردی است که برای آنان بسیار آزار دهنده است.
شکاف دستمزد میان زنان و مردان روز به روز افزايش مي يابد و همچنان این نابرابری ادامه دارد به طوری که در حال حاضر به طور میانگین، حقوق دریافتی زنان در كارگاههاي توليدي و مزارع و ... بعضا يك سوم و يا يك چهارم مردان است.  این نابرابری برای زنان دارای فرزند بیشتر مشهود بوده است و این زنان به نسبت تعداد فرزندان و استفاده از مرخصی های زمان زایمان، از حقوق و مزایای کمتری برخوردار هستند. يكي از دلايلي كه كشور ما به عنوان غمگين ترين كشورهاي جهان معرفي شده همين نابرابري هاي ظالمانه است. .

در هر حال باید توجه داشت زنان نیمی از سرمایه ی انسانی هر کشور را تشکیل می دهند و جوامع در صورت استفاده نکردن از توانمندی های زنان، زیان خواهند دید مخصوصا كه در ايران ما زنان و دختران60% از كرسي هاي دانشگاهي را در اختيار دارند. بطور مثال در همين سال 94 در آزمون سراسری ، ۸۸۰ هزار و ۷۵۶ نفر شرکت کردند که حدود ۵۹ درصدشان زن و ۴۱ درصدشان مرد بودند.
در همين رابطه ، ۲۶.۵ درصد زنان و ۲۰.۸ درصد مردان در طول یک سال به یک نوع اختلال روانی مبتلا می‌شوند... همچنین بر اساس آماری که از سوی سازمان آمار کشور اعلام شده ۵.۱۴ درصد زنان سرپرست خانوار دارای بیماری روانی هستند.... بسیاری از خودکشی‌ها، همسرکشی‌ها و فرزند کشی‌ها ناشی از فشارهای روانی و استیصال است. عوامل اقتصادی می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل نگرانی و استیصال مردم باشد..
اما بايد ديد علت اصلی اين نابساماني و شرايط چيست؟ علت حاكميت زن ستيزي است كه زنان را به عنوان موجوداتي درجه 2 و بي ارزش مي نگرد، حاكميتي كه سران آن مغز زنان را كوچكتر از مردان ميدانندو كار اصلي زنان را شوهرداري و بچه داري ارزيابي ميكنند و آنرا بزرگترين ثواب ميدانند!!
حتي طبق گزارشي كه در مجلس ارائه شده نرخ اشتغال زنان بين 12تا17 درصد ميباشد و به همين دليل زنان ايراني فقيرترين و غمگين ترين و بي پناه ترين زنان دنيا محسوب ميشوند.

حال بايد پرسيد چاره ي اين همه نا بابرابري چيست؟
ما معتقديم همه چيز به پايه هاي يك حكومت بستگي دارد كما اينكه در حا ل حاضر معيار يك حكومت دمكراتيك بر دو اساس پايه ريزي شده است:
1. رويكرد دولت حاكم با وضعيت زنان و آزادي و دمكراسي و شغل و سرپناه براي آنان
2. رسيدگي به وضعيت  جوانان كشور و ميزان اهميت و بودجه اي كه براي ورزش در نظر گرفته ميشود 
اين دو پايه ي اصلي در يك دولت دمكراتيك است حال خود قضاوت كنيد كه در حال حاضر كشور ما چه وضعيتي دارد.  

iran #تهران #ایران 
#قوچان #بلوچستان #بندرعباس #کرمان #مهاباد #اهواز #اراک  #تهران #کرج #اصفهان #کرمانشاه #شیراز #تبریز #رشت#آبادان #اردبیل #مهاباد #سنندج #زاهدان #ایران #شیراز #تهران  #اصفهان #مشهد #تبریز #قزوين، #تنكابن #ایرانشهر #ساری #خوزستان #دزفول
#استان #دماوند #شهرستان #اسلامشهر #شهرستان  #فیروزکوه #پردیس #ری #رباط‌کریم #شمیرانات #ورامین #پاکدشت #شهریار #ملارد #قرچک 

#ايران #استان_تهران #دماوند #اسلامشهر #شهرستان  #فیروزکوه  #پردیس #ری #رباط‌_کریم #شمیرانات #ورامین #پاکدشت #شهریار #ملارد #قدس #بهارستان #قرچک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر